preheader2

Preheadern är den textsträng man ser direkt efter ämnesraden när man kollar igenom sina mail i inboxen. Preheadertexten tar oftast mer plats än mailets avsändarnamn och ämnesrad, speciellt i mobiltelefoner. Därför har den också stor betydelse och påverkar öppningsresultatet mer än man kan tro.

Tidigare såg man ofta en länktext först i mailet som löd مزود إشارات الفوركس ”Ser det här mailet konstigt ut. Klicka på den här länken så kan du läsa mailet i din webbläsare istället”. Den onödigt långa texten kortas idag ofta ner till ”Webbversion” eller något liknande.

Men före ”Webbversion” ska man skriva den text som i mailets inbox blir vad vi kallar preheader, en text som förstärker ämnesraden och förtydligar vad mailet innehåller.

Man ser fortfarande många mail där avsändaren inte har förstått vilken viktig roll en bra preheader spelar.

Inte ens våra branschkollegor i USA verkar kunna detta, förvånande nog. Det här mailet skulle ha fått betydligt högre öppningsgrader om man hade fått en hint om vilka nyheter mailet innehåller.

Det hjälper heller inte att upprepa ämnesraden, som dessutom är avklippt.

Att länka till mailets webbversion som preheader är fullständigt bortkastat.

Och det är inte så lyckat när avanmälningslänken blir mailets preheader, i synnerhet inte när ämnesraden också är rätt ointressant.

Vi tittar istället på några bra exempel.

Samspel med ämnesraden

Det här mailet från Bisnode är ett skolexempel. Ämnesraden skapar nyfikenhet och preheadern förtydligar att det handlar om ett trendseminarium om den nya kundresan, smarta arbetsverktyg och en del annat. Preheadern ärväldisponerad och samarbetar med ämnesraden på ett lysande sätt.

Tidsbegränsning

Anova har ett rabatterbjudande på sin produkt, som är tydligt i ämnesraden. Direkt under ser man att det bara gäller de 250 första beställningarna. Den preheadern får säkert många att agera direkt istället för att öppna mailet senare.

Skapa nyfikenhet 

Här dök ytterligare ett erbjudande om julfest eller julbord upp tillsammans med alla 100-tals andra så här års. Men preheadern ”Trött på julbord…” antyder något annat. Det gör att det här mailet sticker ut och man blir nyfiken.

Snart utsålt!

Om biljetterna börjar säljas ut, berätta det i preheadern så att mottagaren som kanske tänkt att beställa någon annan dag istället agerar direkt.

Emojis kan fungera

Här ligger de visserligen i ämnesraden, och det är där man oftast ser dem. Men det skulle fungera lika bra att lägga någon lämplig emoji i preheadern.

Sammanfattning